A hazai agrárium és a fogyasztók egyaránt ünnepelhetnek: a Lidl Magyarország tegnap, az Agrárminisztériummal közös sajtótájékoztatóján hivatalosan is megnyitotta a 2025-ös dinnyeszezont. A diszkontlánc elsőként hozta be az országba a magyar beszállítóktól származó görögdinnyéket, így július elejétől a vásárlók már kizárólag hazai termést találnak a Lidl-pultokon. De mi áll a bejelentés hátterében, és milyen jelentősége van mindebből a hazai termelői lánc, a minőség és a vásárlók szempontjából?
1. A Lidl és a magyar termelők együttműködése
A Lidl Magyarország több mint tizedik éve működteti sikeresen beszállítói programját, amelynek keretében már több mint 500 magyar termelő szállít évente közel 6 000 különböző terméket a diszkonthálózatba. Az együttműködés nemcsak a hazai piac élénkítését szolgálja, de a beszállítók exportlehetőségeit is bővíti: a Lidl-s beszállítók mintegy egyharmada külföldre is értékesít, ezzel erősítve a magyar mezőgazdaság versenyképességét.
2. Rekordmennyiség: 16 000 tonna magyar görögdinnye
Az előző évben a Lidl Magyarország összesen 16 000 tonna görögdinnyét értékesített itthon, ami 52 %-os növekedést jelent a 2023-as szezonhoz képest. Ez a hatalmas mennyiség csaknem 667 nyerges kamion útját jelentette a logisztikai központokba, s ezzel a Lidl az ország egyik legnagyobb hazai dinnyevásárlójává lépett elő. Emellett a magyar görögdinnye exportja is élénkült: tavaly mintegy 3 milliárd forint értékben került magyar termés a külföldi Lidl-üzletekbe.
3. Idén is biztos hazai kínálat
A 2025-ös szezon kezdete kissé később esik, ám a termés minősége minden előjel szerint kiváló lesz. A hivatalos adatok szerint:
-
Görögdinnye: 3 590 hektár hazai termőterület (szinte változatlanul)
-
Sárgadinnye: 707 hektár, ami 62 %-os növekedés az előző évhez viszonyítva.
Nagy István agrárminiszter rámutatott, hogy a magyar klíma és a nappali–éjszakai hőingadozás optimális cukor-sav arányt biztosít a gyümölcsnek. „Kóstoljuk meg minél többen az ízletes magyar dinnyét, mert amellett, hogy a nagy melegben igazi felfrissülést nyújt, a hazai termelőket is támogatjuk” – hangsúlyozta a tárcavezető.
4. Változatos fajták: magos, mag nélküli, mini és sárgabélű
A Lidl tapasztalatai szerint a vásárlók elsősorban a klasszikus, magos görögdinnyét keresik, de egyre népszerűbbek a mag nélküli, az extra édes sárgabélű és a mini méretű változatok is. A lánc arra törekszik, hogy minden igényt kielégítve többféle fajtát kínáljon a polcokon, így július elejétől minden áruházban széles választék várja a gyümölcs szerelmeseit.
Hirdetés
5. Egészséges és sokoldalú – a dinnye jótékony hatásai
A dinnye a legalacsonyabb cukortartalmú gyümölcsök közé tartozik, így még az inzulinrezisztenciával vagy cukorbetegséggel élők is fogyaszthatják. Emellett gazdag:
-
C-vitaminban, A-provitaminban
-
Antioxidánsokban, likopinban
-
Mikrotápanyagokban, amelyek jótékonyan hatnak a bőrre, látásra, szív- és érrendszerre, vérnyomás- és izomműködésre
Sőt, a dinnye minden része hasznos: a héjból finom savanyúság készíthető, a magból pirítva vagy csíráztatva különleges snack válhat, de smoothie-k alapporétege is lehet.
6. A dinnyepiac jövője
A Lidl és a hazai agrártárca közös célja, hogy tovább bővítsék a magyar termés piaci részesedését, erősítsék a fenntarthatóságot, és újabb exportlehetőségeket teremtsenek. Az idei dinnyeszezon indulása nemcsak a frissítő, ízletes gyümölcsről szól, hanem a mezőgazdaság fejlődéséről, a helyi termelők támogatásáról és a fogyasztók választási lehetőségeinek bővítéséről is.
A Lidl nagy bejelentése azt jelenti, hogy 2025 nyarán tiszta garanciát kapunk arra, hogy a görögdinnye, amellyel otthonunkat hűsítjük, valóban hazai gazdáktól, gondosan válogatott termésből származik. A rekordmennyiség, a múlt évi 52 %-os növekedés és a többmilliárdos export érték mind azt bizonyítja, hogy a magyar dinnye versenyképes, és helye van mind a hazai, mind a nemzetközi piacon. Júliustól tehát irány a Lidl – tele kosarakkal és hűsítő, napfényes ízélménnyel!