Az Európai Bizottság új tervezete radikális változásokat vezetne be a közlekedésbiztonság javítása érdekében. A cél, hogy 2050-ig 7 000 életet mentsenek meg, és több mint 65 000 súlyos közúti balesetet előzzenek meg az EU-ban. A friss javaslatok a műszaki vizsgák szabályozásának jelentős szigorítását célozzák — és nemcsak a személyautókat, hanem a motorkerékpárokat, furgonokat, elektromos járműveket is érinteni fogják. Emellett a rendszer is digitalizálódik.
Évente vizsgáznának a régebbi autók és nagyobb motorok
A legfontosabb újdonság, hogy:
-
10 évnél idősebb személyautók és furgonok évente kötelező műszaki vizsgán kell, hogy átessenek.
-
A 125 cm³ feletti motorok is bekerülnek a rendszeres vizsga-kötelezettség alá — eddig ez alól mentesültek.
Ennek célja, hogy a régebbi járműveknél gyakrabban kiszűrjék a balesetveszélyes műszaki hibákat.
Fókuszban az elektromos és dízeljárművek
A korszerű járműveknél — különösen az elektromos autóknál — új ellenőrzések is bekerülnek a vizsgarendbe.
Az elektromos autók esetében kötelező lesz vizsgálni:
-
a szoftveres biztonsági rendszerek működését,
-
az akkumulátor állapotát,
-
a jármű elektronikus funkcióit.
A dízelek esetében szigorúbb környezetvédelmi ellenőrzéseket vezetnének be, így kötelező lesz mérni:
-
az ultrafinom részecskék kibocsátását,
-
a nitrogén-oxid szintet is.
Ezzel a közúti járművek károsanyag-kibocsátásának visszaszorítása is cél.
Hirdetés
Digitális vizsgarendszer: jön a nemzetközi adatbázis
A tervezet fontos eleme, hogy a műszaki vizsga igazolása digitális formátumban történik majd.
A járművek nyilvántartását pedig összekapcsolják uniós szinten, így:
-
külföldön is elvégezhető lesz a műszaki vizsga, ha ott válik esedékessé a jármű tulajdonosának.
-
minden szervizelés során kötelező lesz rögzíteni a kilométeróra állását — ezt egy közös, nemzetközi adatbázisban tárolják majd.
Ez az intézkedés hatékonyan visszaszoríthatja a kilométeróra-manipulációkat, különösen a használtautó-kereskedelemben, amely eddig számos tagállamban problémát jelentett.
Miért van szükség a szigorításokra?
A bizottság szerint a szigorítások mögött egyértelmű cél húzódik meg: életek védelme.
A statisztikák szerint számos balesetet műszaki hibák okoznak, különösen az idősebb autók esetében.
A régi járművek állapotának gyakori ellenőrzésével megelőzhető lenne:
-
számos baleset,
-
és azok súlyos következményei.
Milyen előnyöket hoz a rendszer?
Kevesebb baleset és kevesebb halálos áldozat az utakon.
Jobb levegőminőség, a károsanyag-kibocsátás visszaszorításával.
Nagyobb átláthatóság a használtautó-kereskedelemben.
Digitális nyilvántartás, amely megkönnyíti az ellenőrzéseket és csökkenti a csalásokat.
Kikre vonatkozik majd az új szabályozás?
Elsősorban azokra a tulajdonosokra, akik:
10 évnél idősebb járművet használnak,
nagyobb motorkerékpárral közlekednek,
külföldön vásárolnak vagy ott szervizeltetnek autót.
Mikor jön a változás?
A tervezet szerint az új szabályok 2026-tól lépnének életbe.
A tagállamoknak ezt követően alkalmazkodniuk kell a rendszerhez — akár szigorúbb nemzeti szabályokat is bevezethetnek.