Home Érdekes! Műszaki vizsga 2026 – Csak így maradhatnak forgalomban a 10 évnél idősebb autók

Műszaki vizsga 2026 – Csak így maradhatnak forgalomban a 10 évnél idősebb autók

by Krisztina

Az Európai Bizottság új tervezete radikális változásokat vezetne be a közlekedésbiztonság javítása érdekében. A cél, hogy 2050-ig 7 000 életet mentsenek meg, és több mint 65 000 súlyos közúti balesetet előzzenek meg az EU-ban. A friss javaslatok a műszaki vizsgák szabályozásának jelentős szigorítását célozzák — és nemcsak a személyautókat, hanem a motorkerékpárokat, furgonokat, elektromos járműveket is érinteni fogják. Emellett a rendszer is digitalizálódik.

 

Hirdetés

Évente vizsgáznának a régebbi autók és nagyobb motorok

A legfontosabb újdonság, hogy:

  • 10 évnél idősebb személyautók és furgonok évente kötelező műszaki vizsgán kell, hogy átessenek.

  • A 125 cm³ feletti motorok is bekerülnek a rendszeres vizsga-kötelezettség alá — eddig ez alól mentesültek.

Ennek célja, hogy a régebbi járműveknél gyakrabban kiszűrjék a balesetveszélyes műszaki hibákat.

Fókuszban az elektromos és dízeljárművek

A korszerű járműveknél — különösen az elektromos autóknál — új ellenőrzések is bekerülnek a vizsgarendbe.

Az elektromos autók esetében kötelező lesz vizsgálni:

  • a szoftveres biztonsági rendszerek működését,

  • az akkumulátor állapotát,

  • a jármű elektronikus funkcióit.

A dízelek esetében szigorúbb környezetvédelmi ellenőrzéseket vezetnének be, így kötelező lesz mérni:

  • az ultrafinom részecskék kibocsátását,

  • a nitrogén-oxid szintet is.

Ezzel a közúti járművek károsanyag-kibocsátásának visszaszorítása is cél.

Hirdetés

Digitális vizsgarendszer: jön a nemzetközi adatbázis

A tervezet fontos eleme, hogy a műszaki vizsga igazolása digitális formátumban történik majd.

A járművek nyilvántartását pedig összekapcsolják uniós szinten, így:

  • külföldön is elvégezhető lesz a műszaki vizsga, ha ott válik esedékessé a jármű tulajdonosának.

  • minden szervizelés során kötelező lesz rögzíteni a kilométeróra állását — ezt egy közös, nemzetközi adatbázisban tárolják majd.

Ez az intézkedés hatékonyan visszaszoríthatja a kilométeróra-manipulációkat, különösen a használtautó-kereskedelemben, amely eddig számos tagállamban problémát jelentett.

Miért van szükség a szigorításokra?

A bizottság szerint a szigorítások mögött egyértelmű cél húzódik meg: életek védelme.

A statisztikák szerint számos balesetet műszaki hibák okoznak, különösen az idősebb autók esetében.

A régi járművek állapotának gyakori ellenőrzésével megelőzhető lenne:

  • számos baleset,

  • és azok súlyos következményei.

Milyen előnyöket hoz a rendszer?

Kevesebb baleset és kevesebb halálos áldozat az utakon.
Jobb levegőminőség, a károsanyag-kibocsátás visszaszorításával.
Nagyobb átláthatóság a használtautó-kereskedelemben.
Digitális nyilvántartás, amely megkönnyíti az ellenőrzéseket és csökkenti a csalásokat.

Kikre vonatkozik majd az új szabályozás?

Elsősorban azokra a tulajdonosokra, akik:
10 évnél idősebb járművet használnak,
nagyobb motorkerékpárral közlekednek,
külföldön vásárolnak vagy ott szervizeltetnek autót.

Mikor jön a változás?

A tervezet szerint az új szabályok 2026-tól lépnének életbe.
A tagállamoknak ezt követően alkalmazkodniuk kell a rendszerhez — akár szigorúbb nemzeti szabályokat is bevezethetnek.

Hirdetés

Kapcsolódó Cikkek