Home Érdekes! Június 20.-tól KÖTELEZŐ, sokan még minden nem tudnak róla!

Június 20.-tól KÖTELEZŐ, sokan még minden nem tudnak róla!

by Krisztina

Június 20-tól alapjaiban változik meg, hogyan kerülhetnek forgalomba mobiltelefonok és táblagépek az Európai Unióban. Az új ökodizájn-rendelet célja, hogy az eszközök tartósabbá, könnyebben javíthatóvá és környezetbarátabbá váljanak – válaszul a fogyasztói igényekre és a fenntarthatósági elvárásokra. A változtatások célja a hulladékcsökkentés, a környezet védelme és a vásárlók hosszú távú megelégedettsége.

 

Hirdetés

Kikre vonatkozik az új szabályozás?

Az új rendelet minden mobilkészülékre vonatkozik, amely az EU piacán forgalomba kerül: legyen szó okostelefonokról, nyomógombos telefonokról, táblagépekről vagy vezeték nélküli (DECT) készülékekről. Nincs kivétel: a nagy gyártók, mint az Apple, a Samsung, a Google és az Xiaomi, ugyanúgy alkalmazkodni kénytelenek, mint a kisebb márkák, például a Fairphone vagy a HMD Global (Nokia).

Főbb változások részletesen

Akkumulátorok élettartama – végre szabványosítva
Az új szabályozás előírja: a készülékek akkumulátorai legalább 800 töltési ciklus után is meg kell hogy őrizzék eredeti kapacitásuk minimum 80%-át. Ez nagy előrelépés a mai gyakorlathoz képest, hiszen sok olcsó készüléknél az akku egy-két év alatt tönkremegy, ezzel rákényszerítve a felhasználót a cserére.

Javíthatóság és alkatrész-ellátás
A gyártóknak kötelességük lesz:

  • Legalább 7 évig pótalkatrészt biztosítani a telefonokhoz, például kijelzőt, akkumulátort, gombokat, kamerát.

  • Az első 5 évben 5 munkanapon belül kell biztosítani az alkatrészt, a következő 2 évben legfeljebb 10 munkanapon belül.

  • Nyilvánossá kell tenniük az alkatrészárakat és javítási útmutatókat.

  • A készülékeket úgy kell megtervezni, hogy akár háztartási szerszámokkal is javíthatók legyenek.

Ez mind a fogyasztók érdekeit szolgálja, és véget vethet a „tervezett elavulás” gyakorlatának.

Legalább 5 év szoftveres támogatás


Mostantól minden gyártónak kötelező lesz a készülékeihez minimum 5 év biztonsági és rendszerfrissítést nyújtani.
Míg a prémium gyártók (Apple, Samsung, Google) már eddig is elkötelezettek voltak ezen a téren, a kisebb gyártóknak ez komoly kihívást jelent majd, különösen az Android-ökorendszerben.

Új EU-energiacímke telefonokra és táblagépekre


A telefonokon is megjelenik a jól ismert energiacímke, amely tartalmazni fogja:

Hirdetés

  • Javíthatósági indexet,

  • Akkumulátor élettartamot,

  • Szoftveres támogatás idejét,

  • Energiafogyasztást.

Így a vásárlók végre nemcsak a dizájn vagy a marketing alapján választhatnak, hanem tudatos döntést hozhatnak fenntarthatósági szempontok szerint is.

Mit jelent ez a gyakorlatban a fogyasztók számára?

Ritkábban kell új telefont venni – a készülékek élettartama meghosszabbodik.
Olcsóbb és egyszerűbb lesz a javítás – akár otthon is.
Csökken az e-hulladék mennyisége.
Javul az átláthatóság a piacon.
Fokozódik a vásárlói bizalom.

Jó példák a piacon: Fairphone és HMD Global

A Fairphone már évek óta etalon a fenntartható és moduláris telefonok terén. Most a Nokia-tulajdonos HMD Global is bejelentette, hogy a jövőben könnyen otthon javítható modellekkel lép piacra – így az egész iparág egyre inkább ebbe az irányba mozdul.

Mit jelent ez a gyártóknak?

A szabályozás nemcsak a dizájn, hanem az ellátási lánc, a szervizpartner-hálózat és a szoftveres támogatás szintjén is kihívásokat jelent. Aki versenyben akar maradni, annak új stratégiát kell kidolgoznia a készülékek életciklusának fenntarthatóbbá tételére.

Új fogyasztói kultúra születhet

A cél nem más, mint hogy a jövőben ne az legyen a fő motiváció, hogy „újabb készüléket vegyünk”, hanem hogy okosabb, hosszabb életű és környezettudatosabb eszközöket válasszunk. A vásárlók is elkezdhetnek új szempontok alapján dönteni: az energiacímke, a javíthatóság és a támogatás ideje végre tényleges versenyszemponttá válik.

Az új EU-ökodizájn-rendelet mérföldkő lehet az okostelefon-piacon. Elősegíti a fenntarthatóságot, csökkenti az elektronikai hulladékot és megteremti a vásárlók jogát a tartósabb, jobb minőségű termékekhez. A környezet és a pénztárcák egyaránt nyerhetnek.

Hirdetés

Kapcsolódó Cikkek