Home Egészség & életmódEgészség Mennyi alvásra van szükséged életkorodnak megfelelően? Lássuk, te eleget alszol-e!

Mennyi alvásra van szükséged életkorodnak megfelelően? Lássuk, te eleget alszol-e!

by Judith

Mindenki tisztában van vele, hogy az alvás milyen nagy szerepet játszik az egészségünk fenntartásában. Fontos a test és a szellem, ahogy minden élethez szükséges folyamat számára.

Egy jól átaludt éjszaka után felelősségteljesebben tudjuk végrehajtani a feladatainkat és energikusnak érezzük magunkat egész nap. Te tudod, hogy mennyi alvásra van szükséged az életkorod szerint? Az alvási idő személyen eltérő lehet, de a lentebb látható grafikán láthatod az életkorokra lebontott optimális alvási időtartamot.

Átlagos alvásigény életkoronként

  • Újszülött – 0-2 hónap: 12-18 óra
  • Csecsemő – 3-11 hónap: 14-15 óra
  • Kisgyermek – 1-3 év: 12-14 óra
  • Óvodás – 3-5 év: 11-13 óra
  • Kisiskolás – 6-10 év: 10-11 óra
  • Tinédzser – 10-17 év: 8,5-9,25 óra
  • Felnőtt – 7-9 óra

Megjegyzés: a grafika a National Institute of Sleep ábrája. Megmutatja, hogy valójában mennyi alvásra van szükséged. Ne feledd, hogy ez 24 órára vonatkozó alvásmennyiség. Szóval ha szunyókálsz nap közben 30 percet, az is beleszámít. Vess egy pillantást a grafikára és megtudod, hogy eleget vagy keveset alszol e. Légy óvatos, mert az elegendő alvás hiánya számos komoly, életet veszélyeztető állapotot okozhat, a szívproblémáktól kezdve a cukorbetegségen át a rákos megbetegedésekig.

Íme az okok, amelyek kapcsolatban lehetnek az alvásod minőségével:

Hátfájás

Manapság sokan szenvedünk hátfájdalomtól, amelynek negatív hatása lehet az életminőségre. Nagyon fájdalmas lehet és akadályozhatja a szabad mozgást vagy azt is, hogy kiszállj az ágyból. A túlzott alvás az egyik kiváltó ok lehet.

A hátizmok ilyenkor gyengülnek és ez hajlamosíthat a hátfájdalomra. Annak érdekében, hogy erősítsd a hátizmaidat, kezdj el alacsony intenzitású edzést végezni.

Elhízás

Hogy ez hogyan működik – ha sokáig maradsz ágyban, az bezavarhat az anyagcserédbe, így ahelyett, hogy energiát használnál fel – raktározni fogod. Egy nemrégiben végzett tanulmány szerint azok a résztvevők, akik 10 órát aludtak éjszakánként nagyobb valószínűséggel váltak elhízottá 6 év múlva, mint azok ,akik 8 órát aludtak.

Depresszió

Az alvásod mintázatát befolyásolhatja a depresszió. Általában ez álmatlansággal vagy túlzott alvással jár. Bizonyított, hogy azoknak az embereknek a 15%-a, akik depresszióban szenvednek túl sokat alszanak. A túl sok alvásnak a szellemi egészségre is negatív hatása van és elnyújthatja a felépülési időt.

Szívbetegség

A szívünknek mind pihenésre, mind edzésre szüksége van annak érdekében, hogy megfelelően működjön. Ha valamelyikből túlzásba esünk, az veszélyes lehet. A Nővérek Egészsége (Nurses’ Health Study nevű tanulmány szerint, amely 72000 nő alvási szokásait vizsgálta, kiderült, hogy azok, akik kb. 11 órát aludtak esténként, sokkal nagyobb eséllyel szenvedtek szívkoszorúér problémában, mint azok, akik 8 órát aludtak.

Hogyan birkózz meg a túlalvással

  1. Készítsünk alvási tervet: először is szükséged lesz egy alvási sémára, ami a legjobban alkalmazkodik az életmódodhoz és amelyet biztosan be tudsz tartani. 1 órával elalvás előtt már ne használj elektronikus cuccokat, meditálj vagy jógázz.
  2. Végy egy zuhanyt: ha túl álmosnak érzed magad ahhoz, hogy kimássz az ágyból, vegyél egy hideg zuhanyt. Nagyon hatásos ébresztő módszer.
  3. Edzés: a közvetlen alvás utáni testmozgás kitisztítja az elmédet, megemeli az energiaszintet és felkészít az előtted álló napra!
  4. Igyál vizet: igyál meg egy pohár vizet ébredés után, hogy hidratált maradj egész nap. Minden alkalommal, amikor álmosnak érzed magad, igyál, hogy növeld az energiaszinted!
  5. Tartsd fenn a motivációdat: találj magadnak olyan elfoglaltságot, amit élvezel és legyen ez az ok, amiért kiszállsz az ágyból reggelente.

Köszönjük, hogy beugrottál és elolvastad ezt a cikket. Látogasd meg az oldalunkat gyakrabban még több egészséggel kapcsolatos bejegyzésért. Kérünk, oszd meg ezt a barátaiddal is!

Hirdetés

You may also like